Järnvägen på pelare och helt i stål kan nu byggas till förmånliga priser och med liten miljöpåverkan.
Höghastighetsbanan byggs på pelare vars höjd anpassas för att tågbanan ska bli så horisontell som möjligt. Tågbanan har ingen större åverkan på natur eller djurliv där den dras fram. Vissa områden som är känsliga för att anlägga banvallar kan bli aktuella för en tågbana på pelare. De standardiserade brobalkarna kan användas överallt och man kan välja att låta dubbelspåret vila på en eller två pelare. Modulerna produceras industriellt i stora serier och monteras på plats. Många industrier och företag kan sätta samman de standardiserade modulerna, och de närmast belägna kan engageras.
En längd på 30 meter ger bra möjlighet att följa landskapets variation och att vikten gör att vanliga lastbilar och lyftkranar kan användas.
Kan utföras på plats eller monteras av färdiga element som anpassas till terängen
Prefabricerade industriellt och färdiga att lyftas på plats. Varje brobana har en längd på 30 meter.
Enkelpelare som monteras parvis och kommer att finnas under varje brobana. På skissen finns också de skarvdelar som skall finnas för att kunna skapa de pelarhöjder som erfordras
Kan användas när man bygger i städer och i samhällen eller det ställer krav på enekel koncentrerad nedförning till markplanet
Huvudtvärbalk som binder ihop enkelpelarna och bildar undelag för tågbrobanorna.
Huvudtvärbalk som är avsedd för enelpelarna. Tvärblaken bär upp 4 tågbrobanor dvs dubbelspår på varje pelare.
Bilden till höger får symbolisera de tvärstag som kommer att finnas mellan tågbrobanorna.
Mellan tvärbalkarna och tågbrobanorna kan avsedda bomberingsunderlägg finnas för att klara av att ge tåget den lutning som erfordras vid högre hastigheter.
InfraMag är skapat som ett tillägg till de vanliga tågbrobanorna. Kan även aderas efteråt till redna verksamma tågbrobanor. De måste doch hålla en bestämd planhet och toleranser för att detta skall vara möjligt.
All elektriska ledningar, signalsystem mm som skall till för att tåget kan köra på banan, liksom alla nödvändiga gångbroar
EU tog ett beslut den 1 december 2022 att alla godstransporter skall
över till järnvägstransporter eller sjötransporter. Lastbilarna
skall bort från våra vägar och kommer endast att accepteras som
lokaltransporter mellan intermodala terminaler och kund. Alla
städer/samhällen med över 100 000 innevånare skall ha intermodala
terminaler för person och godstrafik. Skall vara utbyggda till den
31 december 2027.
Man har också enats om att
fortsätter man att köra som vanligt och inte bygger det som har
stipulerat kan EU centralt gå in och överta infrastruktur
planeringen i varje enskilt land.
Dess utom finns
det inskrivet att "poluter pay", vilket gör att
drivmedelspriserna kommer att få allvarligt stora kostnadsökningar
vilket kommer att bli kännbart för svenskt näringsliv.
Nedan kan du lämna dina kommentarer. Vi svarar så fort vi har läst av din kommentar och om den behöver ett svar ifrån oss. Behåll en hövlig och saklig ton. Personliga angrepp eller rasistiska kommentarer tas bort direkt. Välkommen att säga din mening:
Åk snabbt, billigt och säkert Tyst, bekvämt och behagligt 100 % miljövänligt
created with
WYSIWYG Web Builder .