Tåget vid stationen har inget med InfraMag att göra utan får ses som en ren illustration
Att det lilla landet Sverige skulle klara av investeringarna i
höghastighetståg utan att godset kommer att kunna räknas in anser
vi som helt uteslutet. Det lilla befolknings underlaget som Sverige
har, och det utsträckta landet utformning, medger inte att godset
lämnas utanför. Det går inte att räkna hem höghastighetstågen
med undantag för vissa korta sträckor. Vill man investera i
Höghastighetståg så är gods inblandningen ett måste.
Det
går att lösa med innovationer som svarar för en framtida
inblandning och skapar ett ekonomiskt underlag för en kommande
investering och en utbyggnad av ett höghastighet nätverk.
Det går att lösa med gemensamma utrymmen om man låter delar av tåget frakta gods och den andra delen passagerare. Med vår teknik att hantera containers så kliver en container av tåget på 2 minuter och det sker utan att en människa är involverad. Räknar man med 5 minuters stopp så hinner tekniken även lasta en container på den tiden. Det betyder att det blir helt andra kalkyler för att betala investeringarna för höghastighetstågen.
Det går att skapa mycket intressanta och innovationsriktiga lösningar som kan förena passagerare trafiken tillsammans med godstransporter. Det kommer att betyda mycket för de ekonomiska resurser som behövs för att genomföra höghastighetståg investeringarna.
Internet godset kommer givetvis att öka och kommer att ställa allt högre krav på snabba transporter. För Sveriges del med det låga befolknings underlaget kommer det att vara av intresse att kombinera person och det snabba internet godset. det går att skapa mycket intressanta och relativt stora terminaler med ett stort flöde av både passagerare av gods genom de gemensamma terminalerna.
Den mycket infekterade debatten om höghastighetstågen möjligheter till investering kommer i en helt annat läge om man involverar godstrafiken. Det är inte bara i Sverige detta behov finns utan i de flesta länder som har ett alldeles för litet folkunderlag för att det skall motivera enbart persontransporter.
EU tog ett beslut den 1 december 2022 att alla godstransporter skall
över till järnvägstransporter eller sjötransporter. Lastbilarna
skall bort från våra vägar och kommer endast att accepteras som
lokaltransporter mellan intermodala terminaler och kund. Alla
städer/samhällen med över 100 000 innevånare skall ha intermodala
terminaler för person och godstrafik. Skall vara utbyggda till den
31 december 2027.
Man har också enats om att
fortsätter man att köra som vanligt och inte bygger det som har
stipulerat kan EU centralt gå in och överta infrastruktur
planeringen i varje enskilt land.
Dess utom finns
det inskrivet att "poluter pay", vilket gör att
drivmedelspriserna kommer att få allvarligt stora kostnadsökningar
vilket kommer att bli kännbart för svenskt näringsliv.
Nedan kan du lämna dina kommentarer. Vi svarar så fort vi har läst av din kommentar och om den behöver ett svar ifrån oss. Behåll en hövlig och saklig ton. Personliga angrepp eller rasistiska kommentarer tas bort direkt. Välkommen att säga din mening:
Åk snabbt, billigt och säkert Tyst, bekvämt och behagligt 100 % miljövänligt
created with
Website Builder .