Bakgrundsfakta och beräkningar
Tider för transporter
Överslagsberäkningar som finns bakom de siffervärden som presenteras för tågens tidsbehov mellan centralorten. Vi har inga verkliga data eftersom inte järnvägen är byggd på alla ställena utan vi får gå på avståndstabeller som finns till förfogande.
Som riktlinjer så finns startsträckan tar ca 1 mil för att komma upp i avsedd hastighet.
Uppehåll på stationerna är kalkylerad till 2 minuter.
Retardationssträckan från hastigheten ned till noll tar det motsvarande 1 mil.
Med dessa hypotetiska siffror kan man beräkna tidsåtgången för den kompletta transporten.
Energi för förflyttning
Rull-motståndet
För att förflytta tåget går det åt energi. Men avsevärt minder än för vanliga tåg. Eftersom tåget är helt uppburet av permanent magneter så blir den vertikala parametern F i den förts delen av ekvationen = 0 då magnetkrafterna bär upp massan multiplicerad med g för att erhålla den totala vertikala kraften på massan.
I vårt fall finns en höjd och reglerbar boggi som ser till att tågen kommer att röra sig framåt och bakåt. Ve beräknar inledningsvis att vi tar ett tryck med boggi som motsvarar vertikalkraften med 5 %. Det ger oss möjligheter att förflytta fordonet.
Luftfriktionen
Det blir den helt avgörande kraftekvationen för att påverka tågets förflyttning. Det betyder att utformningen av tågets nos/framparti måste noga studeras och utvärderas för att utgöra minsta möjliga motstånd.
Kombinerad funktionen för förflyttning
För att kunna förflytta fordonen finns en samverkan mellan en höjd och reglerbar boggi som löper efter den räls som finns på tågbanan. Boggin kan ansättas i det tryck mot rälsbanan som ger en horisontell kraft att flytta tåget. Den ger också möjligheter att påverka tåget att sänka hastigheten vilket ger att den energin kan återvinnas till tåget. Noggranna beräkningar och tester behöver göras för att utforma en optimal lösning.
This site was created with the Nicepage