länk till artikeln

El-flyget en utopi!

El – flyg Nu pratas det fritt och brett om elflyg och det verkar ha kommit på modet riktigt. Men precis som allt annat just nu så är el drift lösning för flyget och utan att se konkret på den energiförbrukning som finns under en transport med ett flygplan. Flyget är också förknippat med en statussymbol som förblindar folks verkliga seende på energikostnader och transportkostnader.

Vi kan ta en mycket trafikerade linje Stockholm - Malmö som exempel.. Varje gång tankar B737-700 ungefär 3000 liter flygfotogen med densiteten 0,8 och därmed vikten 2400 kilo med energiinnehållet 42,8 MJ/kg vilket innebär att energiförbrukningen är 102 720 MJ för en timmes flygning med 150 passagerare 684,8 MJ/Pax eller med 534 km 1,28 MJ/km/pax. B737 väger 44,7 ton och lastar 40,4 ton varav 150 passagerare väger 15 ton. (teoretisk kvar för batterivikt ca 25 ton).

1 kWh = 3,6 x 10^6 Joule = 3 600 000 Joule eller 3,6 MJ 1 kg flygfotogen innehåller 11,9 kWh Ett batteri med den absolut senaste teknik klarar att hålla 370 Wh/kg. 1 timmas flygtid krävs 28 560 kWh eller 28 560 000 Wh som motsvarar 76,16 ton batterier Nu var det så att B737 lastade bara 40,4 ton minus vikt av passagerare i detta fallet, kvar fanns ca 25 ton. Batterierna skulle väga 76,16 ton. B737 skulle inte ens klara av att taxa ut och än mindre flyga. Detta är inget alternativ överhuvudtaget!

Läs vad 5 av de mycket sakkunniga om batteridrivna flyplan säger om batteriflygets framtid. Du hittar länken ovan på bilden.

Summerat och råd till politikerna.

Bygg inte ut den laddstruktur som flyget efterfrågar "en dum kommentar - mera kräm i tåtarna". Det finns inga möjligheter att få det att fungera. Se istället till att bygga ut järnvägen så att all persontrafik kommer över på spåret så fort det går. 

Järnvägen löser den framtida strukturen

Med en höghastighetsförbindelse mellan de stora städerna kan flygtrafiken på Bromma läggas ned men även stora delar av trafiken på Arlanda. Ingen utbyggnad av Arlanda kommer att behövas och där finns bara kvar den långväga utlänska trafiken.

Vi står inför att bygga upp en ny effektiv infrastruktur och som skall gälla för många år framåt. Bygg den inte fel, det kommer att straffa sig för lång tid framåt och blir det fel så är det det bästa sättet att avindustrialisera Sverige.

Kommentera informationen

I huvudmenyn finns en länk "blog" där du kommer till en ny huvudmeny där du kan öppna lämplig sida för att kommentera allt som skrivits på denna sida. Dina kommentarer kommer att visas i sin helhet och du kan även få svar på dina kommentarer. Kommentarerna är öppen för alla. Kom ihåg att hålla en korrekt och hövlig ton. Rena personangrepp raderas omedelbart liksom rasistiska kommentarer. Detta är en sida  för rent tekniska kommentarer och aspekter.