De tre alternativen har det gemensamt att de har enbart elektrisk drift. De riktivärden som gäller för varje transport alternativ finns specificerade nedan. Vi kommer att göra jämförelsen i tre huvudalternativ. Tåget är ett InfraMag tåg och med hastigheten lagd till 450 km/h. Bilen är en Tesla xxx. Flyget har sina värden i det som finns visat idag, elektrisk drift och med en en hastighet på 500 km/h.
1. Tid för transportens genomförande
2. Energiåtgång för transporten
3. Energieffektiviteten per passagerare
Start och slutdestination är samma i de tre olika alternativen. Det betyder att en jämförelse kan göras mellan de tre transportslagen. Detta är ingen vetenskaplig studie men får ses som en indikation på hur de olika transportslagen står i jämförelse med varandra. På denna sida visas tidskillnader för de lika transportslagen. En motsvarande sida visar energiåtgången för de olika transportslagen. Redovisade energiåtgången per passagerare.
Som utgångsdestination väljes Stockholm då de flesta tåg och flyglinjer ut i landet går ifrån Stockholm.
De destinationer som kommer att jämföras är:
Stockholm - Gävle - Sundsvall - Örnsköldsvik - Umeå - Luleå -Kiruna
Stockholm - Malmö, Stockholm - Göteborg, Stockholm - Oslo, Göteborg - Malmö, Göteborg - Oslo
På denna sida kommer enbart tidsaspekterna att publiceras:
Energi och energiåtgången samt energieffektiviteten per passagerare återfinns på sidan Energi per resande.
Vilkor då man reser med höghastighetståget och hur man
kan utnyttja restiden
Villkor då man reser med bil och hur man kan utnyttja
restiden
Bilen | Kan utnyttja restiden till arbete |
Bilåkning | Nej, endast diskussioner mellan passagerare eller via mobil |
Vilkor då man reser med flyget och hur man kan utnyttja restiden
Flyget | Aktivitet | Tidsfaktor | Kan utnyttja restiden till arbete |
Tåg | Anslutning Arlanda | 20 min | Tveksamt |
Promenad | Incheckning | 15 min | omöjligt |
Flyg | Aktiv flygtid | Beroende på sträcka | Svårigheter |
Buss | Busstransfer | 30 -45 min | Tveksamt |
Om du går in på respektive sträckas resultat så framgår det i sammanställningen nedan
Sammanställning av resultaten av tidsåtgången för respektive anslutning
Förbindelse från stockholm
Finns inga el-flygplan som klarar sträckorna idag.
Sträckorna bör därför läggas ned. El-Flyget i en nära framtid klarar 250 km i räckvidd och en max hastighet på 500 km/h och max 50 passagerare
This site was created with the Nicepage