InfraMag framtida magnetburna transporter

Vi kommer att jämföra de tre transportaltern​ativen mot varandra för att se vad som är bästa alternativet

De tre alternativen har det gemensamt att de har enbart elektrisk drift​. De riktivärden som gäller för varje transport alternativ finns specificerade neda​n​. Vi kommer att göra jämförelsen i tre huvudalternativ. Tåget är ett InfraMag tåg och med hastigheten lagd till 450 km/h. Bilen är en Tesla xxx. Flyget har sina värden i det som finns visat idag, elektrisk drift och med en en hastighet på 500 km/h.

1. Tid för transportens genomförande
2. Energiåtgång för transporten
3. Energieffektiviteten per passagerare


Start och slutdestination är samma i de tre olika alternativen. Det betyder att en jämförelse kan göras mellan de tre transportslagen. Detta är ingen vetenskaplig studie men får ses som en indikation på hur de olika transportslagen står i jämförelse med varandra. På denna sida visas tidskillnader för de lika transportslagen. En motsvarande sida visar energiåtgången för de olika transportslagen. Redovisade energiåtgången per passagerare

Som utgångsdestination väljes Stockholm då de flesta tåg och flyglinjer ut i landet går ifrån Stockholm.
De destinationer som kommer att jämföras är:

Stockholm - Gävle - Sundsvall - Örnsköldsvik - Umeå - Luleå -Kiruna
Stockholm - Malmö, Stockholm - Göteborg, Stockholm - Oslo, Göteborg - Malmö, Göteborg - Oslo


På denna sida kommer enbart tidsaspekterna att publiceras:
Energi och energiåtgången samt energieffektiviteten per passagerare återfinns på sidan Energi per resande.

Vilkor då man reser med höghastighetståget och hur man 
kan utnyttja restiden

Höghastighetståget Kan utnyttja restiden till arbete
Höghastighetståg 100 %

Villkor då man reser med bil  och hur man kan utnyttja 
restiden

Bilen Kan utnyttja restiden  till arbete
Bilåkning Nej, endast diskussioner  mellan passagerare eller via mobil

Vilkor då man reser med flyget och hur man kan utnyttja restiden 

Flyget Aktivitet Tidsfaktor Kan utnyttja restiden till arbete
Tåg Anslutning Arlanda 20 min Tveksamt
Promenad Incheckning 15 min omöjligt
Flyg Aktiv flygtid Beroende på sträcka Svårigheter
Buss Busstransfer 30 -45 min Tveksamt

Om du går in på respektive sträckas resultat så framgår det i sammanställningen nedan 

Sammanställning av resultaten av tidsåtgången för respektive anslutning

Förbindelse fr​ån stock​ho​lm 

Sträcka Hög
hastig
hets-
jvg
Direkt-
linje H-tåg
Tesla Flyg
Sthlm-
Gävle
48 min  1 h 29
 min
Bilresa
Sthlm -Sundsv. 1 h 16 min  52 min  4 h 32
 min
1 h 50
 min Batteriet 
skulle behöva laddas 
1 ggr. Addera 
till 1 h
Sthlm - Övik 1 h 45 min 1h 12 min  5 h 41
 min
2 h 03 
min Batte, 
skulle behöva laddas 
2 ggr. 
Lägg till 
2 h
Sthlm  - Umeå 2h 4 min 1h 27 min  7 h 8 
min 
Kan behöva laddas
 1 h
2 h 12 
min 
Batt,
 skulle behöva ladda 2 
ggr lägg
 till 2 h
Sthlm -
Luleå
3 h 28 min 2h 5 min 12 h 17 min 
inkl 1 h 
för laddning 
av batterier
2 h 37
 min 
Batt,
skulle behöva laddas 
3 ggr 
lägg till 
3 h
Sthlm - Hapar. 4 h 5 min 20 sek 2h 20 min 14 h 5 
min inkl 
1h för ladd. av 
batteriet
3 h 12
 min 
Batt, 
skulle behöva laddas
 4 ggr 
lägg till 
4 h
Hapar. -
Hels.fors
2 h 27 min 1h 35 min 9 h 19 min 
inkl 1timma 
för laddning av 
batteriet
Finns inget
 flyg 
som 
går att jäm-
föra 
med.

Finns inga el-flygplan som klarar sträckorna idag.
Sträckorna bör därför läggas ned. El-Flyget i en nära framtid klarar 250 km i räckvidd och en max hastighet på 500 km/h och max 50 passagerare