InfraMag eller Hyperloop
Bådå tågen har sina fördelar och det finns gemensamma likheter men även givetvis helt skilda egenskaper.
InfraMag
Liknar mer de vanliga tågen, men går på pelarbanor över marken och trafiken vilar på en permanent magnetbädd. Du reser från centrum till centrum och kan även komma in på vanliga stationer och sedan ut på magnetbanan igen. Du ser hela tiden den omgivning som du åker igenom och kan njuta av naturen och den yttre miljön. Du reser med en hastighet på 400 km/h.
Snabba morderna och lätta tåg och du har all den service du kan efterfråga. Du har internetuppkoppling och i vissa vagnar platser som är avsedda att kunna sitta och arbeta medans du förflyttar dig. Det finns även möjligheter till sammanträdesrum i vissa tåg och tåglinjer. Likaså kan det finnas lekplatser för barnen under resan. Du kan även ta med dig en cykel om det finns det utrymmet i din vagn.
Hyperloop
Utan tvekan är hastigheten hypperloopens främsta fördel. Du reser kanske med 6 - 700 km/h. Du reser inneslutet i ett princip stort rör för man suger ur luften för att minska luftmotsåndet. Du ser ingenting av den omgivning som du passerar igenon. Du ser endast avgångsterminalen och ankomst terminalen. Du kommer heller inte in till centrum utan du avgår- och kommer till speciella ankomstterminaler i regel utanför centrum på tätorten.
Anm. Vill du bli skickad som ett kolli i ett rör utan att ha kontakt med yttervärden i en hastighet på kanske 7-800 km/h istället för att färdas med 400 km/h och du upplever den vackra natur som du färdas igenom. Det är du som konsument som avgör. Är den hastighetsökning på 3-400 km per timme verkligen värt att uppoffra kontakten med verkligheten?
Hur kan InfraMag och Hyperloopen anpassas till Svenska förhållanden?
Sverige är ett relativt kuperat land och att anpassa en järnvägslinje i landet kräver stor flexibillitet för att kunna anpassa linjedragningen till landet och samhället. Vi går igenom vad som gäller för InfraMag respektive Hyploop.
InfraMag
InfraMag tågen fungerar i princip som ett vanligt tåg fast ännu bättre. Klarar större stigningar i jämförelse med den vanliga järnvägen. Klarar av mindre kurvradier då tågen hålls på plats genom den styrande boggin samt magnetfält. Tågen kan heller inte spåra ur varför inga olyckor av den anledningen kan befaras. InfraMag är betydligt säkrare än dagens järnvägstransporter.
Hyperloop
Hyperloopen kräver verkligen öppna landskap och passar bäste i en öde öken. Den har en kurvradie på 30 000 m vilket var och en förstår att det finns inga möjligheter att anpassa hyperloop till Svenska förhållanden. Detta gäller givetvis också i verikal led varför höjdanpassning till tekniken, och vårt svenska landskap, är i det närmaste omöjlig att genomföra.
Är det farligt att åka med InfraMag eller Hyperloopen?
InfraMag
InfraMag åker du säkrare i jämförelse med dagens tåg. Den kan inte spårar ur och du åker tyst och bekvämt och ser den natur som du passerar igenom.
Du får en transportupplevelse och du känner dig fullständigt säker att åka med tågen. Du kommer dessutom från centrum till centrum och inga transit resor behövs.
Hyperloop
Du åker snabbt men du ser inget av den natur som du passerar. Du sitter inne i en kapsel utan kontakt med landskapet utanför. Du åker i ett rör som är satt under vacum och du kan likna det med flyget där du också åker i en kapsel som har en tryckkabin för att kompensera mot det tunnare lyftskicket som råder utanför kabinen. Men du ser landskapet utanför fönstret. Samma sak måste ske med Hyper loopen beträffande tryckkabinen. Det blir att resa i en tryckfösett tåg i det vaumrör som utgör rör transportbanan.
Är det riskfritt?
Nej absolut inte! Skulle ett tryckfall ske genom att ett läckage uppstår i transport kapseln så kan det resultera i att alla passagerarna dör omedelbart! Om man inte hinner få på sig den syrgasmask som måste automatiskt ramla ned för att rädda livet på passagerarna. Att sådana olyckor kommer att ske går inte att blunda för. Det kommer att hända och olyckstalet bland passagerarna kommer att vara väldigt högt!
This site was created with the Nicepage