Inframag - Framtidens infrastruktur

Trafikverket - bör avvecklas helt och göras om från grunden och 4 nya special inriktade verk uppstår!

Ett verk som bör avvecklas och delas upp i verk för respektive transportslag. Tanken var att få ett rationellt verk som kunde verka på bästa sätt för alla transportslag, kostnadseffektivt och rationellt utnyttjade för alla transportslagen. Men det blev tvärt emot. 

En stor och otymplig organisation som styrs till stor del av den dominerande lastbilsmaffian.  FFI (Fordonsteknisk Forskning och Innovation) har egna avdelningar på Trafikverket, men även på Vinnova och Energimyndigheten. Hur kan det få förekomma? Vi har Europas ineffektivaste Trafikverk. Vi har legat långt framme men idag återfinns vi på 22 plats. Det talar för sig skälvt. Bättring måste till omedelbart.

Det nuvarande Trafikverket skulle göras om från grunden där alla som är anställda skulle sägs upp. Återanställningen skall vara mycket selektiva och person som är motiverat att återanställa skall fördelas på de olika verken. Kunskaper skall äga företräde. 

Nya Banverket
Nya Luftfartsverket
Nya Vägverket
Nya Sjöfartsverket
 

Vad vill den nya svenska regeringen med trafikverket

Det som man kan läsa mellan raderna är att den nya regeringenvill skapa förutsättningar att helt avveckla järnvägstransportrna​. Man drar ned pengarna för järnvägssidan men ökar pengarna för fordonssidan på väg. Trots att detta är den sämsta investeringen som man kan göra. Återigen framträder FFI:s påverkan på vår infrastruktur. Av nedanstående figur visar klart att vägtrafiken är det största problemet inför framtiden. 

Ännu mera misstänksamt framträder vid en granskning av Trafikverkets agerande

Vid en genomgång av Trafikverkets kostnader för planering av järnvägar så kan man konstatera stora brister.

Trafikverket har använt 7 miljarder kronor i planering för Ostlänken utan att bygga en meter spår det är 46 700 kronor per meter i tankearbete. I Finland Timmesbanan 152 kilometer kostar planeringen 200 miljoner kronor 1 300 kr/meter. Man kan inte skylla på landskapet då det gäller ungefär liknande förutsättningar.

Det går inte att undvika tankar på att kostnader har förflyttas från vägssidan till att hamna på järnvägssidan för att göra järnvägen ännu mera ointressant. 

För ett antal år sedan fick man från regeringen en stor summa för att arbeta med Ostlänken. Vid en kontroll så visade sig att Trafikverket hade tagit de medlen och lagt på utbyggnaden av E4 i Norrland då man ansåg det som mer nödvändigt. Järnvägsprojektet flyttades 10 år framåt, vi ser resultat idag!.

Vid en kontroll med Riksrevisionsverket om det var möjligt att hantera medlen på det sättet så stod det klart att Trafikverket bestämmer skälva hur medlen skall fördelas. Det är egentligen de 24 generaldirektörerna som driver Sverige. Skall pengarna komma järnvägen tillgodo måste riksdagen öronmärka beloppen. I så fall fungerar Trafikverket som en administratör.
   
Återigen kan vi konstatera att FFI har stor inverkan på hur de likvida medlen från regeringen hanteras av Trafikverket. Hur länge ska det dröja innan man gör något radikalt åt Trafikverket. DET FUNGERAR INTE! Skattebetalarna är de stora förlorarna.   

Man  har också enats om att fortsätter man att köra som vanligt och inte bygger det som EU har stipulerat, kan EU centralt gå in och överta infrastruktur planeringen i varje enskilt land.  Dessutom finns det inskrivet att "poluter pay", vilket gör att drivmedelspriserna kommer att få allvarligt stora kostnadsökningar vilket kommer att bli kännbart för svenskt näringsliv.​  

Efter att Trafikverket har uppdelats i de 4 stora trafikgrenarna skulle de 500 miljonerna fördelas på varje enskilt trafikgren
Nya Banverket,   Nya Luftfartsverket    Nya Vägverket   Nya Sjöfartsverket

Nytt verk Tilldelning milj kr Anslag milj kr Summa milj kr
Banverket 100 0 100
Vägverket 100 0 100
Sjöfartsverket 100 0 100
Luftfartsverket 100 0 100
Stadsplanering 100 0 100

Samtidigt skulle det ge riksdag och regering bättre kontroll på vart pengarna användes till och en bättre överblick på infrastrukturkostnaderna. Det ger också möjligheter att öka tilldelningen till respektive transportgren då pengarna går till respektive transportslag.

Samtidigt som detta sker skulle de avdelningar som finns hos Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten, och som går under beteckningen FFI avskaffas. De starkt reducerade avdelningarna FFI, kan sedan återfinnas hos Vägverket eftersom dom tar tillvara på vägsidans intressen. 

En motsvarande intresseorganisation skulle skapas för järnvägssidan, exvis FFST, Folkets Framtida Spårbundna Trafik. Där skulle inom den grupperingen finnas företag med järnvägtillverkningar och järnvägintressen, båda nationella och internationella då järnvägstransporterna har internationell utbredning.