InfraMag tåg mellan Luleå - Narvik
Det böpr påpekas att tåget på bilden inte har något med InfraMag att göra utan får ses som en ren illustration
Persontransportbanan
Det bör påpekas för att få effektivitet i persontransporterna så
bör dom trafikera en egen höghastighetsbana. De stationer som skall
finnas efter banan har inte samma destinationer som för
godstransporter.
Polar - Malmbanan - godsbanan
Banan byggd
på pelare och kan även trafikeras av vanliga tåg. Den bör också dimensioneras för att klara av de tunga godstransporterna vilket skulle kräva de tyngre banprofilerna och med att axeltryck på 35 ton.
Att bygga ut banan till att vara möjlig även med
InfraMag är tveksamt då material ifrån malmvagnar (magnetiskt) kan
ramla ned på spåret och orsaka problem med själva magnetbanan.
Praktiska prover bör göras för att verifiera möjligheterna om
detta är möjligt.
Nedanstående tabell visar tiderna för ett höghastighetståg med hastigheten 450 km/h
Avgår | Ankommer | ||
Luleå | 08.00 | Boden | 08. 07 |
Boden | 08.09 | Gällivare | 08.42 |
Gällivare | 08.44 | Kiruna | 09.03 |
Kiruna | 09.05 | Riksgränsen | 09.25 |
Riksgränse | 09.28 | Narvik | 09.37 |
Det betyder att hela resan ifrånLuleå till Narvik tqar 1 timma och 37 minuter inklusive stopp på 5 stationer varvid den 5:e är Narvik. Det skulle alltså vara möjligt att upprätthålla den dagliga trafiken med en gång varanannan timma mellan Luleå och Narvik. Skulle man viluja korta av tiden kan det ordnas ett mötesspår på ca halva sträckan. Det finns möjligheter att lägga upp ett radikalt och ekonomiskt alternativ även i de glesbefolkade områdena. I Gällivare möter även inlansbanan upp varför där kan det vara lämpligt med en mötesplats.
Tillbaka till översikten på InfraMag tåg planen över Sverige Länk
This site was created with the Nicepage