Nya inlandsbanan
Den idag sovande inlandsbanan rustas upp ordentligt. Är idag en ren turistbana som bedriver mycket lokala arrangemang sommartid och den övriga tiden finns begränsade godstransporter.
Den nya iframag banan skulle vara möjligf att transportera personer med höghastighetståg. Banana skulle verkligten bli en turistattraktion och kraftig öka antaletr resenärer. Sedan skulle banan kunna byggas så att det skulle kunna berdrivas godstransporter på den exempelvis natte tid.
Att åka bil från Gällivare till Kristinehamn är inget effektivt alternativ. Tar hela 15 timmar och 14 minuter. Till detta kommer tid för raster och lunch
Att åka flyg med de flygplan med eldrift som finns till förfogande är heller inget alternativ. De måste mellanlanda för att ladda
batterierna, eller byta batterier. Tar 4 timmar och 45 minuter.
Tar man däremot tåget från Gällivare till Kristinehamn så tar det 2 timmar och 10 minuter och du kan utnyttja tiden för arbete till 100%.
Resultat: Tåget är det enda riktiga alternativet.
Anm: Flyget har idag endast presenterat flyg med en prestanda på 50 passagerare och en räckvidd på 250 km och med en flyghastighet
på 500 km/h.
Avgår | Ank. | Tesla | Flyget | ||
Gälliv | 08.00 | Arvidsj | 08.35 | 08.00 | 08.00 |
Arvidsj | 08.38 | Östers | 09.42 | 08.40 | |
Östers | 09.44 | Sveg | 10.11 | 250 km 30 mni plus ladda batterier 1h |
|
Sveg | 10.13 | Mora | 10.36 | 250 km 30 min + ladda batterier 1 h |
|
Mora | 10.38 | Kristineh | 11.09 | 1219 km , restid med bil 15 h 14 min + rast och mat | 250 km 30 min, avstigning, buss transfer 35 min total tid 4 h 45 min |
Tillbaka till översikten på InfraMag tåg planen över Sverige Länk
This site was created with the Nicepage